Череда світових подій штовхнула людство на створення такого свята, як Велика п'ятниця, або Страсна п'ятниця (лат. Dies Passionis Domini) - п'ятниця Страсного тижня (останні шість днів Великого посту, що передують Великодню), яка присвячена спогаду засудження на смерть, хресних страждань і смерті Ісуса Христа, а також зняття з хреста Його тіла і похованню Його.

Страта розп'яття на хресті була найганебнішою, болісною і найжорстокішою. Такою смертю страчували в ті часи тільки найзапекліших лиходіїв: розбійників, убивць, бунтівників і злочинних рабів.

Муки розп'ятої людини неможливо описати. Крім нестерпних болів у всіх частинах тіла і страждань, розп'ятий відчував страшну спрагу і смертельну душевну тугу.

Смерть була настільки повільна, що багато хто мучився на хресті по декілька днів. Навіть виконавці страти - звичайно, люди жорстокі, - не могли холоднокровно дивитися на страждання розіпнутих. Вони готували питво, яким намагалися або вгамувати нестерпну спрагу їх, або ж домішками різних речовин тимчасово притупити свідомість і полегшити муки.

Популярні новини зараз

Пенсіонерам приготували доплати: хто отримає надбавку до пенсії понад 2 тисячі гривень

Не наплутайте з показниками лічильників цього місяця: Нафтогаз звернувся до українців

Є умова, вводять ліміт на 30 днів: що буде з тарифом на світло з 1 грудня

Пенсіонери також отримають свою "тисячу" на карту: кому адресовано надбавку

Показати ще

За єврейським законом, розп'ятий на хресті вважався проклятим. Начальники іудейські хотіли навіки зганьбити Ісуса Христа, присудивши Його до такої смерті.

Коли привели Ісуса Христа на Голгофу, то воїни подали Йому пити кислого вина, змішаного з гіркими речовинами, щоб полегшити страждання. Але Господь, спробувавши, не захотів пити його. Він не хотів вживати ніякого засобу для полегшення страждань. Ці страждання Він прийняв на Себе добровільно за гріхи людей; тому і бажав перенести їх до кінця.

Коли все було приготовлено, воїни розіп'яли Ісуса Христа. Це було близько полудня, по-єврейськи о шостій годині дня. Коли ж розпинали Його, Він молився за Своїх мучителів, говорячи: "Отче, відпусти їм, бо вони не знають, що роблять".

При хресті Спасителя стояли Матір Його, апостол Іоанн, Марія Магдалина і ще декілька жінок, що почитали Його. Неможливо описати скорботу Божої матері, яка бачила нестерпні муки Сина Свого!

Ісус Христос, побачивши Матір Свою і Іоанна, якого особливо любив, говорить Матері Своїй: "Жінко, ось син Твій". Потім каже Івану: "Ось мати твоя". Із цього часу Іоанн узяв Матір Божу до себе в будинок і піклувався про Неї до кінця Її життя.

Тим часом, під час страждань Спасителя на Голгофі сталося велике знамення. З тієї години, як Спаситель був розп'ятий, тобто з шостої години (а за нашим часом, з дванадцятої години дня), сонце погасло і настала темрява по всій землі, і тривала до самої смерті Спасителя.

Ця надзвичайна, всесвітня пітьма була відзначена язичницькими письменниками-істориками: римським астрономом Флегонтом, Фаллом і Юнієм Африканом. Знаменитий філософ з Афін, Діонісій Ареопагіт, був у цей час в Єгипті, в місті Гелиополе; спостерігаючи раптову пітьму, сказав: "Або Творець страждає, або світ руйнується". Згодом Діонисій Ареопагіт прийняв християнство і був першим афінським єпископом.

У ряді країн цей день є святковим неробочим днем, супроводжуваний різними заходами і не тільки в церквах.

Дивіться сюжет про подію